Emma

Emma – Jane Austen, ed. Eminescu, 1977

80% din romanele pe care le citesc de multa vreme incoace le citesc in metrou, eventual autobuz sau tren. In felul acesta profit de un timp care ar fi mort in lipsa cartilor. Emma nu a facut exceptie de la regula, chiar daca de terminat am terminat-o acasa, in timp ce ma visam la mare, in costum de baie.

Chiar daca mi-am facut o regula din a incerca sa citesc carti si autori cat mai diversi, din cand in cand simt nevoia sa revin la romanele de secol XIX. Descrierile, introspectiile, personajele construite in stil clasic, precum si analiza adusa la rang de cinste ma purifica. Imi place sa cunosc acea epoca prin personajele, realitatile politice si sociale rusesti, spaniole, englezesti, romanesti si, mai ales, franceze.

Imi place foarte mult analiza facuta de catre personaje – analiza a celorlalti sau a propriilor trairi si sentimente. Taierea firului in patru, chestie care nu prea se mai intampla in romanele contemporane, sau se intampla intr-un mod extrem de plictisitor (fara a generaliza totusi). Un exemplu de asemenea despicare a firului, apartinand Emmei:

El e, fara indoiala, foarte indragostit! Si, cand se intoarce, daca va continua astfel, trebuie sa fiu atenta sa nu-l mai incurajez. N-as avea nicio scuza daca m-as purta altfel, din moment ce m-am hotarat. Nu ca mi-as inchipui ca el a avut impresia ca l-am incurajat pana acum! Nu! Daca ar fi crezut ca ii impartasesc sentimentele, cat de putin, n-ar fi fost atat de nenorocit. Daca s-ar fi crezut incurajat, ar fi aratat si ar fi vorbit cu totul altfel la despartire. Totusi, trebuie sa fiu atenta! Asta in cazul ca pasiunea lui continua in acelasi fel, dar nu stiu la ce sa ma astept; nu mi se pare a fi exact felul de barbat care – nu ma pot baza pe statornicia lui, sentimentele lui sunt atat de fierbinti incat pot sa-mi inchipui ca e destul de schimbator. De cate ori ma gandesc la lucrul asta, pe scurt, sunt multumita ca fericirea mea nu depinde prea mult de asta. Ma voi simti mai bine dupa catva timp si apoi totul se va sfarsi, pentru ca se spune ca oricine iubeste o data in viata, si in felul asta scap destul de usor.

Finalul mi se pare foarte tare – “in felul asta scap destul de usor”. Se poate spune ca a bifat iubirea 🙂 Acest lucru este inca valabil – toti incercam sa bifam o facultate, eventual un master, un job, o dragoste, o casnicie, unul sau mai multi copii samd. Ca sa putem spune ca am trait. Si, tot fugind dupa bifari, uitam sa traim.

7 răspunsuri

  1. Sincer, nu ma omor dupa Jane Austen. Nu m-o atras. Imi aminteste de filmul „Marie Antoinette” sau ceva de genul asta cu Kirsten Dunst, de acu vreo cativa anisori: pe o tema faina, misto facut, dar cu actiunea foarte seaca.

    Abia astept vara cu o explozie de Dostoievsky in schimb.

  2. mie mi s-a parut o carte extrem de captivanta „idiotul”, insa la „crima si pedeapsa” n-am trecut de jumatate. oricum, D. e, dupa umila mea parere, unul dintre cei mai tari scriitori ever. si vreau sa mai citesc din el cat de curand.

  3. Total de acord! Dostoievsky si cu Eliade sunt preferatii mei.

    Si daca e vorba de arta in general, nu neaparat literatura, omul care ii ia pe toti este Leonardo da Vinci fara doar si poate. Nu inteleg cum putea fi atat de inteligent! Stiu ca n-are nici o legatura cu topic-ul, dar simt nevoia sa-mi exprim iubirea fata de ldv cat de des am ocazia 😀

  4. Mi-ar placea sa citesc Emma, desi am vazut filmul. Nu m-am apropiat de Jane Austen pana de curand, da’ mi-a placut atat de mult incat intentionez sa citesc o mare parte, daca nu toate romanele ei. Sunt ca o gura de aer proaspat intre atatea carti despre razboaie, distopii si alte lucruri de-astea mai serioase.

  5. @Christina: exprima-ti iubirea fata de cine vrei, ca nu ma deranjeaza defel! 🙂 ca-i vorba de iubire si-mi place. dar de ce iti place atat de tare LdV? daca-mi mult de explicat, astept sa citesc la tine 😀

    @Tomata: mie mi-ar placea sa vad si filmul acum, numai ca nu dau de el si pace! imi place de Jane Austen pentru ca, citindu-i cartile, parca iau o gura de aer proaspat. oricum, pana acum am citit doar emma si mandrie si prejudecata… mai recomandati ceva?

  6. Imi place pentru ca e cel mai tare pictor/cel mai tare pictor renascentist, pentru ca pentru ca era si sculptor si de toate, pentru constructiile lui nemaipomenite si pentru mintea lui inaintea timpurilor sale, pentru ca facea disectii, pentru ca scria pe dos, pentru ca era blondut si cu un par frumos lung deci handsome asa de te dadea pe spate.Aica ce ma tot lungesc atata. O fost un geniu, poate cel mai mare geniu al tuturor timpurilor.

    Poate am sa explic mai pe larg odata pe la mine 🙂

  7. 🙂 pai astept
    PS: azi am avut taaare multe Elene prin preajma. si, pe cale de consecinta, am avut atatea bunataturi de gustat, incat mi s-a urcat zaharul la cap si dau in incoerenta. asa ca sa zambim, zic! 😀

Lasă un răspuns

