Indrazneala de a spera

(Barack Obama – Indrazneala de a spera, ed. Rao, 2008)

Nu voi incerca sa fac apologia omului Barack Obama. Nu am urmarit foarte indeaproape evolutia sa. M-a fascinat insa capacitatea lui de a inspira speranta oamenilor. Este un orator extraordinar, cu o experienta de viata atragatoare prin diversitatea sa, dand dovada de multa inteligenta si prezenta de spirit. Iar toate acestea se regasesc in cartea sa best-seller New York Times – “Dare to Hope”, unul dintre cele mai inspirate titluri pe care le-am intalnit vreodata.

Cartea aceasta a reusit sa imbine experienta personala cu povestirile, cu invataturile istoriei si cu ce inseamna democratia. Poate de aceea a si avut succesul pe care l-a avut, sprijinindu-i campania autorului sau, facandu-l mai uman, aducandu-l aproape de omul de rand, si, mai ales, de americanul de rand.

Am notat mai jos doua dintre pasajele care mi-au atras in mod deosebit atentia. Primul vorbeste de excese. Insa despre excesele de lucruri percepute a fi pozitive:

 “Uneori, valorile noastre se ciocnesc, pt ca fiecare este supusa distorsiunii si excesului. Autonomia si independenta se pot transforma in egoism si libertinaj, ambitia in lacomie si o dorinta nebuna de a reusi cu orice pret. De mai multe ori in istoria noastra am vazut cum patriotismul s-a transformat in sovinism, xenofobie, inabusirea disidentei; am vazut credinta transformandu-se in fatarnicie, obtuzitate si cruzime fata de altii. Chiar si impulsul caritabil poate devia in paternalism sufocant, intr-un refuz de a recunoaste capacitatea altora de a se descurca singuri.”

Cel de-al doilea paragraf surprinde diferentele dintre experientele generatiei parintilor si cele ale copiilor. Este amuzant cand te gandesti la copilaria pe care ai avut-o tu (ma refer la cei care au peste 20 de ani) si te uiti la copilaria celor ce au sub aceasta varsta. Anyway, aici paragraful:

“Astazi, date fiind stirile despre rapiri si suspiciunea cu care, aparent, este privita orice manifestare spontana sau chiar putin lenesa, programele copiilor par sa rivalizeze cu ale parintilor lor. Exista intalniri de joaca programate de parinti, ore de balet, ore de gimnastica, lectii de tenis, lectii de pian, campionate de fotbal si petreceri aniversare aproape saptamanale. I-am spus Maliei odata ca, in toata copilaria mea, fusesem la exact doua petreceri aniversare; la fiecare dintre ele participasera alti cinci sau sase copii, toti purtasem palarii conice si mancasem tort. S-a uitat la mine asa cum ma uitam eu la bunicul cand imi povestea despre Marea Depresiune – cu fascinatie amestecata cu neincredere.”

 In loc de concluzie, “Indrazneala de a spera” este o carte ce merita citita de toti cei care isi dau seama ca noi suntem cei care ne facem “vinovati” de viitor. Iar traducerea oferita de Rao este una foarte buna!

3 răspunsuri

  1. bai, bine ca n-ai citit „olaba”, de clasicul in viata, idolul maidanezilor, mircea badea. iti explica el acolo cum obama e o prostie. ce misto e sa critici orice-ti da de mancare pe lumea asta si totusi sa nu fii carcotasii. pui un „aceasta emisiune e un pamflet” in fata, vorbesti serios o ora si te-ai scos. de acord cu ideea ca obama e adanc.

  2. Microrecenzia oferita de tine ma face sa dau fuga sa imi golesc buzunarul elecronic in magazinu virtual RAO. Se pare totusi ca in spatele umanului Obama sta un caracter foarte puternic dar nu asa de mult orientat spre a face bine cum da de inteles…

  3. @cristean: intr-o vreme, ma uitam la mircea badea. uneori le spune bine, alteori da cu bata in balta rau de tot. ca noi toti, de altfel. diferenta la el e ca le spune cu multa convingere, inversunare. de acolo i se trage si renumele, pana la urma. nu i-am auzit parerile despre obama, insa nu imi va schimba convingerea ca acesta e un om deosebit. si spun asta nu pt ca as fi de parere ca obama ar fi superman, perfectiunea intruchipata, ci bazandu-ma pe ce am aflat despre el din ce am cercetat. oricum, admiratia pe care o am pt acest om ar ocupa prea mult spatiu pentru dimensiunile unui comentariu rezonabil 🙂
    @Crash: dupa cum am spus si un picut mai sus, nu am cum sa stiu intentiile ascunse ale lui obama. totusi, din ce am aflat despre el din presa si din cartea aceasta, intentiile ii sunt mai mult decat onorabile. precum si actiunile intreprinse pana acum. daca mai are si sustinere si oamenii potriviti in preajma, as indrazni sa zic ca e cea mai buna optiune pe care a oferit-o prezentul americanilor.

Lasă un răspuns

